Mediteren: ja of nee?

SAM_7433

In de Flow (gedurende dit artikel vind je het stappenplan van Flow voor mediteren!) las ik een interessant artikel over mediteren. Mediteren associeerde ik altijd met iets zweverigs: in de lotushouding – die ik helemaal niet aan kan nemen en die ik totaal oncomfortabel vind zitten – een beetje ‘ohm’ en ‘uhm’ hummen en proberen nergens aan te denken, wat dan vervolgens niet lukt omdat je steeds denkt aan hoe raar je er uitziet en of je kleding wel goed zit in die onmogelijke houding en hoe je in vredesnaam straks weer op gaat staan… Mediteren. Een paar jaar geleden had ik gezegd: dikke doei, mij niet gezien!

SAM_7434    SAM_7435

Maar… 
Maar in Flow stond dus een how to mediteren-artikel (dat klinkt raar) en wat ik al eerder hoorde over mediteren stond daar ook in: het is niet zweverig, je hoeft niet per se in de lotushouding te zitten en je hoeft ook niet nergens aan te denken. De gedachten die binnenkomen laat je gewoon komen (ik zou dan meteen een notitieboekje bij de hand nemen om belangrijke dingen op te schrijven denk ik, maar dat is dan weer net níet de bedoeling…) en weer gaan, alsof ze totaal niet belangrijk zijn – en meestal is dat ook zo. Het is meer het nemen van tijd voor jezelf en even helemaal niets hoeven. Dat kan een uur zijn, maar ook 5 minuutjes, het ligt er maar net aan hoeveel tijd je ervoor vrij maakt. Maar het geeft denk ik wel rust in je hoofd…

SAM_7436

Ik vind het de laatste tijd steeds minder moeilijk om even gewoon op het balkon of op de bank te gaan zitten en een minuut of 10 even niets te hoeven. Even tot rust komen, even mijn hoofd leegmaken. Mijn gedachten schieten dan vaak overal en nergens heen, maar hoe vaker ik het doe, hoe rustiger ik ervan word. Best maf. Maar helemaal niet zweverig dus! Een rustig muziekje helpt me ook wel. Niet als achtergrondmuziek – da’s vooral handig als ik aan het werk ben – maar even helemaal focussen op de muziek… Want muziek is emotie! Ik vind het dus wel iets hebben, mediteren. Maar ik zou het dan eerder ‘complete ik-tijd noemen’ (me-time… waarom altijd dat Engels haha… maar ja, ik-tijd klinkt ook niet) ofzo, dat klinkt sowieso al minder zweverig…

SAM_7437

Wat vind jij van ‘mediteren’? Zweverig, of heel normaal? Even een paar minuutjes voor jezelf en helemaal niets moeten…? Mij lijkt het wel wat om iedere dag even te gaan doen…

Een gedachte over “Mediteren: ja of nee?

  1. Ik heb in m’n leven maar 1x gemediteerd. Dat was tijdens de siminar bij Devotas. Het is wel heel erg fijn en ontspannend. Ik zou misschien zelf ook maar eens moeten proberen om (frequent) te mediteren. Vooral als ik weer vol met stress zit door de drukte op m’n werk…

Geef een reactie

