Plog | excursie Den Haag, 26 maart.

Gisteren was het dan zover: met stage gingen we op excursie naar museum Meermanno (het museum van het boek) in Den Haag. Ik heb me laten vertellen dat dit het oudste boekenmuseum is ter wereld. Ze hebben echter meer dan alleen boeken, aangezien het eerst een woonhuis was en de bewoner allerlei andere dingen ook verzamelde, van oudheid tot middeleeuwen tot portretten van familieleden: van alles. We kregen een rondleiding en gingen zelf met veren (proberen te) schrijven. Nu ik dit typ (woensdagmiddag) zitten mijn handen nog onder de inktresten. Ik ben niet gemaakt om (letterlijk) monnikenwerk te doen. ’s Middags hebben we hard aan het boek gewerkt. Ik besloot om – met toestemming van het museum – de hele dag foto’s te maken voor op mijn blog (en voor de rest van de groep, ook leuk natuurlijk) en die zien jullie hier! Het is een soort van plog geworden, hoewel ik na de excursie geen foto’s meer heb gemaakt van mijn dag – vooral omdat ik toen niets meer gedaan heb, haha! De foto’s zijn trouwens niet allemaal even goed gelukt – helaas – want in het museum zelf mocht ik niet flitsen (want: oude handschriften) en dus had ik soms een hele lange sluitertijd (want: weinig licht).

SAM_6770    SAM_6771
Ik begon mijn dag samen met Johan. We waren precies 3 jaar samen en Johan had dus een cadeautje voor mij gekocht, hoe lief is dat! Ik maakte later – om half 8, toen ik opstond – even een foto. Een close-up foto volgt nog, het is een kettinkje met een uiltje eraan. De originele hanger ging echter kapot toen ik ‘m uit het zakje haalde om ‘m om te doen, dus ik had ‘m zolang aan een ander – kleiner – kettinkje gehangen. Rechts mijn outfit.

SAM_6772
Dit is ‘m dan, is ‘ie niet schattig?! De foto is niet helemaal helder, ik weet het.
Ik ben er heel blij mee – en Johan heeft inmiddels de originele hanger weer gemaakt! Held!

SAM_6776    SAM_6777
Op naar Den Haag! Ik ging het grootste gedeelte met de metro (van Zuidplein naar Den Haag centraal station) en las een stukje uit Ciske de Rat, waar ik gisteren in begonnen ben. Ik was te vroeg (metro eerder dan gepland) dus moest ik even op de rest wachten. Dus ik haalde nog even koffie (hazelnoot macchiato van Starbucks, ongelooflijk lekker – oké en duur) en wachtte.

SAM_6778    SAM_6779
Wachten… En toen naar het museum! De groep werd eerst in tweeën gedeeld, de ene helft kreeg een rondleiding door het museum (boeken, handschriften, andere spullen) door iemand van het museum en de andere helft van de groep ging naar de leeszaal om echte oude handschriften te bekijken en uitleg te krijgen van de conservator. Halverwege ruilden we om, zodat we wel alles te zien kregen. Wij gingen eerst het museum in.

SAM_6780    SAM_6784
De bewoner verzamelde van alles, bijvoorbeeld ook stenen met hiëroglyfen erin (rechts).

SAM_6789    SAM_6791
Hele kleine boekjes, in verschillende talen (links Engels, rechts volgens mij Latijn).

SAM_6793    SAM_6794
Linkerfoto is wazig, sorry, maar wilde het toch even laten zien. Dit is een poppenhuisje (zonder poppen overigens, maar het idee van een poppenhuis) met 1500 (!) miniboekjes erin (die ook beschreven zijn). Wauw. Rechts: geconcentreerde blikken bij het bestuderen van andere miniboekjes met bijvoorbeeld teksten van Homerus en Cicero. Met een loep konden we ze beter bekijken (want die lettertjes waren toch wel héél klein!).

SAM_6795     SAM_6796
Daarna gingen we naar buiten, richting het koetshuis (achter in de tuin van het woonhuis), waar nu de leeszaal is gevestigd. Ik maakte nog even wat foto’s van het woonhuis en de tuin.

SAM_6797    SAM_6800
De bewoner heeft zijn vier hondjes in de tuin begraven en een grafsteen op hun graven gezet, best bizar. Er is nog ruimte voor een vijfde hondje trouwens (rechts) maar die overleefde zijn baasje, hehe. Rechts: de rijmbijbel van Jacob van Maerlant uit de veertiende eeuw ergens (als ik het goed zeg). HOE GAAF IS DAT?! Ik wilde ‘m echt mee naar huis nemen. De leeszaal was trouwens sowieso de boekenhemel, haha. Ik wil daar werken haha! Wie weet, ooit…

SAM_6801 SAM_6802 SAM_6803 SAM_6804
De Rijmbijbel. Ik moest hier wel even veel foto’s van maken, haha. Zó mooi!
Boven zie je de schepping (zes dagen) en op de rechterpagina is het initiaal (de versierde hoofdletter) de zevende dag, de rustdag. Onder zie je de ark van Noach.

SAM_6805    SAM_6807
Links: een verhaal, niet Bijbels, dat ook in de rijmbijbel staat, over de verwoesting van Jeruzalem. Van Maerlant heeft het oude testament en de vier evangeliën opgenomen in de rijmbijbel, de rest van de Bijbel niet.
Rechts: een gedrukt handschrift, met handgemaakte hoofdletters overigens. Je ziet zo ook mooi het verschil tussen een geschreven handschrift en een gedrukte.

SAM_6810    SAM_6811
Links iets bijzonders: een 7e-eeuws handschrift! Er is nog maar een klein stukje van over, een paar pagina’s, dat maakt het misschien nog wel extra bijzonder. Het is een stukje van Zacharia en Maleachi, uit de Bijbel dus. Rechts nog een voorbeeld van een handschrift. Op de linkerpagina zie je een beetje hoe de lay-out is ingetekend op de pagina.

SAM_6813    SAM_6818
Na de rondleiding gingen we een uur zelf schrijven met veren. De linkshandigen (één leerling, en Michelle en ik) mochten achteraan zitten, de techniek is iets anders dan – en wij vonden het een stuk moeilijker! Vooral ik ben er niet voor gemaakt, haha. Luuk daarentegen was er juist weer heel goed in! We mochten allemaal ook een prachtige monnikspij aan, haha.

SAM_6822 SAM_6823
Aan de slag! Ik ben er niet zo goed in, zoals je ziet. Haha! Het duurde al even voordat ik überhaupt inkt uit mijn veer kreeg op het papier, en soms was het teveel (zie de vlekken). Fun was het echter wel! Rechts is Michelle geconcentreerd bezig (:

SAM_6825 SAM_6826
Michelle is overduidelijk beter in het schrijven van haar eigen naam in Gotische letters dan ik. Haha. En dit was nog een van mijn betere pogingen (:

SAM_6829 SAM_6831
Prachtige liefdesverklaringen, haha. Vooral die van Michelle is mooi. Ik had ruzie met de rode inkt (er kwam steeds alleen maar zwart uit de veer omdat er nog inkt inzat van het schrijven daarvoor) dus vandaar mijn zwarte letters.

SAM_6832 SAM_6836
Een paar voorbeelden van handschriften van leerlingen. Links die van Luuk, die dus linkshandig is. Ziet er toch mooi uit?

SAM_6838 SAM_6841
Nog een paar voorbeelden. Rechts: tijd voor de lunch. We gingen even buiten zitten (Michelle en ik) maar het was toch nog best wel frisjes.

SAM_6845 SAM_6846
Na de lunch was het tijd voor het echte werk: het schrijven in het boek! We deden het niet met veren (op een paar uitzonderingen na, sommige leerlingen vonden het wel heel leuk) maar met kroontjespennen, vulpennen e.d.

SAM_6851 SAM_6852
Ik had ook een hulpje bij het tekenen van extra lay-outs op nog lege perkamentvellen: Sebastiaan vond het niet zo leuk om te schrijven en dus konden wij mooi dat klusje opknappen. In de drukkerij, naast het scriptorium (waar de rest aan het werk was). Ik kwam daar ook de eerste Nederlandse tekst tegen (die zie je rechts, geschreven)!

SAM_6853 SAM_6855
Echte perkamentvellen (links). De inhoudsopgave (rechts), er zat een foutje in en dat werd professioneel op middeleeuwse wijze gecorrigeerd door er een stukje perkament overheen te plakken.

SAM_6857 SAM_6859
De prachtige titelpagina (met veer geschreven/getekend!) en één van de vragen voor in het boek.

SAM_6860 SAM_6862
Versieringen op de titelpagina en meer voorbeelden van vraag & antwoord.

SAM_6863

Rond twee uur was het weer tijd om naar huis te gaan, vooral de leerlingen hadden nog een redelijk lange reis naar Amersfoort voor de boeg. Ik ging weer met de metro en bus naar huis en was rond kwart voor vier weer thuis. Het was een zeer geslaagde dag! Ik vond de service en begeleiding in het museum heel goed gedaan, we konden ook gratis van hun scriptorium gebruik maken ’s middags voor het schrijven van het boek. De leerlingen vonden het volgens mij ook leuk om te doen en om echte oude handschriften te zien en ook ikzelf vond het heel erg geslaagd! Ik wil zeker nog eens terug naar dit museum – het liefst om stage te lopen of er te werken, haha! (:

Gaat jouw hart ook sneller kloppen van oude handschriften? Of ben ik de enige hier? Haha!

 

 

 

3 gedachtes over “Plog | excursie Den Haag, 26 maart.

  1. Wow, wat een super leuk log om te lezen. Ik ben helemaal niet bekend met dit soort dingen, nooit in verdiept zeg ik eerlijk, maar wat interessant! Mooi! Dank je wel voor het delen!

Geef een reactie

