Update | Persoonlijk.

Het is weer maandag, het begin van de laatste week van maart! Ik vind – zoals iedereen denk ik – dat de tijd vliegt. Gisteren was ik bezig met het maken van een overzichtje met artikelen die ik in maart schreef en ik was soms echt verbaasd dat sommige dingen alweer bijna een maand geleden zijn gebeurd! Wel leuk om het dan weer terug te zien en eraan herinnerd te worden.
Ik vond het wel weer eens tijd voor een persoonlijke update. Zo hier en daar vertel ik wel over mijn studie, maar jullie zien volgens mij vooral leuke momenten voorbij komen ūüėČ (niet dat ik mijn studie niet leuk vind, maar je snapt wat ik bedoel) En daarom vandaag voor jullie een persoonlijke update! (geschreven vanuit mijn bed, haha, aangezien ik erg last heb van mijn rug had ik nog niet echt zin om op te staan, zo tegen een kussen aan en onder de dekens (lekker warm) gaat het beter!)

P1070205

 

Hoe gaat het met mijn studie? | 1. Stage 
Mijn studie bestaat momenteel uit twee delen, dus bespreek ik beide delen even apart. Want hoe gaat het nu eigenlijk met mijn stage?

26 november was de allereerste bijeenkomst voor mijn stage en ik wist totaal niet wat ik kon verwachten. 29 januari stonden we voor het eerst voor de klas in Amersfoort, en inmiddels hebben we nog maar twee weken te gaan! Dan zit het onderwijsgedeelte erop! We hebben dan 8 lessen gegeven aan een masterclass die bestaat uit 18 leerlingen (4 meiden, 14 jongens) uit 3 VWO die hoogbegaafd zijn. Het was zo nu en dan een echte uitdaging om de lessen afwisselend maar toch informatief en leerzaam te houden, zowel voor de leerlingen als voor ons, maar het was wel heel erg leuk om te doen! Komende woensdag gaan we op excursie naar Den Haag, naar het museum van het boek, voor een workshop middeleeuws schrijven e.d. Ik ben erg benieuwd en vind het zelf ook heel erg leuk. Ik heb er veel zin in!
2 april hebben we dan nog √©√©n les om de puntjes op de i te zetten en ’s middags is de presentatie van ons eigen middeleeuwse boek! De leerlingen hebben namelijk zelf vragen bedacht (aan de hand van het boek van Sidrac, een middeleeuws boek over een koning die allerlei vragen stelt – echt over van alles en nog wat – aan een wijze man, Sidrac, die overal het antwoord op weet) en die beantwoord op middeleeuwse wijze. Ze hebben echt leren denken zoals middeleeuwers dachten en dat is natuurlijk erg tof. Tevens hebben ze nagedacht over hun wereldbeeld – hoe weet je nu dat jouw wereldbeeld juist is? – en hebben ze leren werken met middeleeuwse en andere wetenschappelijke bronnen.

middle ages
Ik vond dit wel toepasselijk (en stoer).
Klik op de afbeelding voor een vergroting (:

Ook voor onszelf (we doen dit project met vier studenten) was dit project erg leerzaam. We hebben veel geleerd over hoe je goede lessen maakt, voorbereid √©n geeft, hoe je kleine groepjes begeleid maar ook klassikaal lesgeeft, hoe je de leerlingen voldoende uitdaagt maar ze tegelijkertijd ook op een goede manier helpt en stuurt. De stagedagen zijn steeds op woensdag (op de school zelf dus, in Amersfoort) en meestal hebben we op maandag of dinsdag (voor de stagedag) een bijeenkomst in Utrecht, waarbij we alles doorspreken. Ik vind het project wel intensief, het kost veel tijd en ik word er soms heel moe van als het niet gaat zoals ik wil, maar uiteindelijk komt het steeds allemaal weer goed en vind ik het vooral erg leuk! Vooral de excursie heb ik zin in, omdat dit even lekker ‘de sleur’ doorbreekt. Ook krijgt het boek dan echt vorm, omdat de leerlingen dan ook echt op het perkament gaan schrijven (een aantal leerlingen heeft zelf een soort perkament gemaakt). Ze hebben al wel geoefend met kroontjespennen en inkt. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!

middle ages 2

 

En na die lessen dan? 
Als de lessen afgelopen zijn eindigt de stage voor ons nog niet. De stage ter plaatse wel natuurlijk, maar we gaan met z’n vieren nog een lessenreeks maken van de lessen die we nu gegeven hebben. Zodat deze lessen voor meerdere scholen beschikbaar worden gemaakt. We moeten dus alle tijdschema’s van de lessen en al het materiaal verwerken tot een goede lessenreeks. Dit is voor ons ook onderdeel van onze stage en van ons afstudeerproject (voor een aantal van ons, waaronder voor mij). Los daarvan schrijven we ieder afzonderlijk een stageverslag (reflectie) over wat we gedaan hebben en daarbij verwerken we een klein deelonderwerp van de stage in dat verslag. Een echte afstudeerscriptie hoef ik door deze stage dus niet te schrijven – hoera! – maar dit verwerk ik in mijn stageverslag. Dit is pas afgelopen week √©cht duidelijk geworden, net als hoeveel studiepunten we uiteindelijk gaan krijgen voor deze stage en hoe het groepscijfer zich verhoudt tot het individuele cijfer. Voor mij geeft dit veel rust en duidelijkheid in mijn hoofd. Tevens hoop ik hierdoor eerder af te kunnen studeren dan pas eind juli. Eind juni vind ik namelijk laat zat, dus dat wordt mijn doel! (:

SAM_6652

 

Hoe gaat het met mijn studie? | 2. Tutorial dagboek 
Ik heb al eerder verteld dat ik meewerk aan een project voor het publiceren van een dagboek van een 17e-eeuwse koopman uit Amsterdam, Isaac Pool. Voor dit dagboek moeten nog veel historische gebeurtenissen, personen, kunst, schepen en andere dingen worden uitgezocht. Pool noemt deze in zijn dagboek, maar het is niet altijd voor iedereen duidelijk wat ermee bedoeld wordt. Er komen dus korte stukjes uitleg in de voetnoten, om het verhaal duidelijker te maken. Ik zou eerst alleen dit blok (tot over twee weken ongeveer) meehelpen voor 7,5 studiepunt, maar ik ga het verlengen tot en met het volgende blok, omdat ik anders studiepunten te kort kom. Nu krijg ik 15 studiepunten (en waarschijnlijk gewoon één cijfer dat twee keer ingevoerd moet worden in mijn cijferlijst omdat het officieel twee cursussen zijn) in plaats van 7,5, dus dat is mooi.

De laatste weken had ik een beetje last van een motivatie-dip. Ik heb toen heel weinig aan het dagboek gewerkt Рhet is bijna allemaal thuiswerk via internet en boeken Рomdat ik totaal geen zelfdiscipline had. Ik kon mezelf er vaak niet toe zetten om iets te doen. Nu ik voor mezelf duidelijkheid heb wat ik dit blok nog moet doen (een reflectieverslag van ongeveer 1000 woorden schrijven over mijn zoekmethoden, problemen waar ik tegenaan ben gelopen e.d.; en de daadwerkelijke stukjes voor het dagboek) en wat ik volgend blok moet doen (een paper schrijven van 6000 woorden, dit wordt een vergelijking tussen Pool en iemand uit een ander boek dat ik gelezen heb dit jaar voor een ander vak), heb ik voor mezelf een lijstje opgesteld met wat ik precies nog moet doen dit blok, wat er van me verwacht wordt en hoe ik dat vorm ga geven. Dit geeft een hoop rust in mijn hoofd én het geeft mijn motivatie een goede boost. De docent geeft me alleen maar opbouwende kritiek en complimenten, ook als het even niet zo goed lukt, en dat stimuleert me om door te zetten! Bovendien heb ik een vooruitzicht waar ik me aan vasthoud: ik wil deze zomer afstuderen!

DSC01076
En dan genieten van mooie zonsondergangen ūüėČ
Waarschijnlijk niet zoals deze, dit was in 2011 in Zweden.

Hoe gaat het met mij? 
Met mijzelf gaat het best goed. Ik ben soms erg moe en heb momenteel erg last van mijn rug, maar dat komt vast wel weer goed – dat is namelijk altijd zo, haha. Soms doet het gewoon even flink pijn, ik ben eraan gewend, er kan niet zoveel aan gedaan worden. Ik heb mijn motivatie weer wat meer teruggevonden en ik word erg blij van het vooruitzicht dat ik eigenlijk al bijna klaar ben met mijn studie! Tegelijkertijd vind ik het best eng, omdat ik niet zo goed weet wat ik hierna wil. In ieder geval werken (geen geld en nu ook geen zin om te studeren) en wat sparen, maar in welke richting ik wil werken weet ik niet zo goed. Verder word ik erg blij van het mooie weer, spreek ik regelmatig af met vrienden/vriendinnen, zie ik Johan zoveel mogelijk en geniet ik van het leven. Ik schrijf iedere dag op waar ik dankbaar voor ben en dat laat me beseffen dat het leven heel mooi is, ook al zie ik dat niet altijd omdat sommige dingen gewoon niet altijd lekker lopen.
Ik besef heel goed dat ik vrijwel geen reden heb tot klagen, dat ik soms gewoon even door moet zetten en dat ik het eigenlijk erg goed voor elkaar heb: ik heb een studie die –¬†met ups en downs¬†– over het algemeen goed loopt, ik hoop komende zomer af te studeren, te gaan trouwen en op huwelijksreis te gaan, ik heb de liefste vriend van de wereld, het is mooi weer, ik heb lieve vrienden en vriendinnen die ik regelmatig zie, ik ben bijna jarig, ik heb lieve familie, een dak boven mijn hoofd, gezellige buren, mensen waar ik op terug kan vallen, eten en drinken, gezelligheid, liefde, rust, een leuke blog met (steeds meer!) lieve lezers (echt een fijne hobby!)… Eigenlijk is mijn leven momenteel heel fijn (:

SAM_6721

 

Zo. Dat was een flinke lap tekst, sorry! Respect als je dit allemaal hebt gelezen en niet in slaap bent gevallen of weggegaan bent, hihi! Ik vond het zelf wel fijn om deze update te schrijven. Ik besef me hierdoor weer even dat het allemaal best lekker gaat en dat ik het goed voor elkaar heb, ook al lijkt dat niet altijd zo en moet ik er soms heel hard voor werken. Het eerste dankbaarheidspuntje voor het lijstje van vandaag heb ik al gevonden: dat alles eigenlijk best lekker gaat, haha! Ik wens jullie in ieder geval een hele fijne week! (:

2 gedachtes over “Update | Persoonlijk.

Geef een reactie

