Update: (blog)plannen!

Zoals ik al schreef in mijn artikel over de opdracht van deze week van de Happy Challenge, ga ik aanstaande maandag beginnen met een nieuw ritme. Morgen begint de nieuwe maand en aangezien ik heel veel bloginspiratie heb, heb ik ook meteen een planning gemaakt voor mijn blog. Ik deed dat serieus nooit en ik schreef ook nooit vooruit, maar ik denk dat ik dat nu onderhand wel eens moet gaan doen! Ik kom anders om in de inspiratie, haha, en ik heb dan waarschijnlijk ook te weinig tijd om alles ter plekke te schrijven en te publiceren. Ik word nog wel eens een ‘echte blogger’, haha! Zojuist heb ik allerlei lijstjes gemaakt met planningen voor de komende tijd en met mijn nieuwe ritme – nadat ik een lijstje gemaakt had met welke lijstjes ik ging maken om maar niets te vergeten, haha! Ik gebruikte voor mijn planningen een collegeblok, dat ik eigenlijk wilde gebruiken voor mijn dagboek-tutorial. Aangezien ik dit wel kan combineren met de planningen (omdat ik toch niet zoveel opschrijf, ik typ het meeste) besloot ik dit collegeblok ook voor de planningen en lijstjes te gebruiken! Voor extra to-do-lijstjes voor één dag, of dingetjes die ik even niet mag vergeten, is dit blok natuurlijk ook handig!

SAM_6424

Nieuw ritme 
Ik werk de laatste tijd veel thuis, aangezien ik stage loop en daarvoor alleen een vergadering en één stagedag per week heb, en ik een tutorial doe waarbij ik thuis aan de slag mag en niet naar school hoef. Ik merk aan mezelf dat ik een vast ritme mis. Ik zet vaak wel vroeg de wekker, maar als ik dan wakker word denk ik ‘waarom zou ik zo vroeg opstaan? ik heb de hele dag nog!’ met als gevolg dat ik te lang blijf liggen en een hoop tijd verspil. Tevens werk ik momenteel niet echt efficiënt, omdat ik zelf mijn tijd in mag delen. Veel dingen moet ik op de laptop doen en dan word ik steeds snel afgeleid. Johan bedacht vanochtend een handig nieuw ritme, waar ik me vanaf komende maandag aan ga proberen te houden! Ik heb meteen een hoop afspraken volgende week dus ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. De eerste echte studiedag volgens het nieuwe ritme is dus pas donderdag, maar dat geeft niet. Kan ik nog even aan het idee wennen 😉

SAM_6426
Dit is het idee: ’s ochtends om 7 uur opstaan als ik een thuiswerk-dag heb. Dan kan ik ontbijten en alle dingetjes doen die ik ’s ochtends zoal doe (zoals douchen, blogs lezen, bloggen, Facebook checken, mails lezen en beantwoorden etcetera). Om half 9 begint mijn eerste studieblok, dat twee uur duurt. De invulling daarvan mag ik zelf doen, dat hangt er simpelweg vanaf wat ik moet doen, maar ik wil dan wel twee uur aan de slag zonder afgeleid te worden. Daarna heb ik een uur pauze om te doen wat ik wil (huishouden, een boek lezen, blog schrijven, wat dan ook) en daarna ga ik weer twee uur studeren. Dit wil ik een paar keer afwisselen, tot 16.00 uur ’s middags. Het laatste studieblok is dus anderhalf uur. De avond is dan voor mezelf – tenzij ik nog iets belangrijks moet doen, maar dat kan ik dan in de planning voor die week zien. Mijn vaste afspraken heb ik onder het ritme opgeschreven, net als een paar regeltjes voor mezelf. Ik wil bijvoorbeeld maximaal één sociale afspraak buiten de deur per week, omdat ik anders niet zoveel nuttige dingen doe voor mijn gevoel. Dit heb ik dus ook meteen maar opgeschreven!
Ik ben erg benieuwd hoe dit ritme me gaat bevallen! Over een poosje zal ik er een update over schrijven!

Blogplanning 
Ik maakte ook voor het eerst een serieuze blogplanning. Aan het begin van deze week had ik al wat dingetjes opgeschreven (en een hoop daarvan uitgevoerd), maar ik heb zoveel inspiratie dat een planning wel slim is!

SAM_6427
De planning is nu nog vrij leeg, maar ik ga ‘m uiteraard nog aanvullen als ik weer nieuwe ideeën heb. Ik heb inmiddels alweer een paar nieuwe dingetjes erbij geschreven. Met een markeerstift kan ik fijn aangeven wat ik al geschreven heb en gepubliceerd. Ik wil de komende tijd ook wat meer vooruit gaan schrijven. Morgen wil ik bijvoorbeeld twee artikelen publiceren, maar dan ben ik een groot gedeelte van de dag weg met Johan. Deze artikelen ga ik dus vandaag alvast schrijven. De komende tijd kunnen jullie sowieso veel artikelen verwachten, want zoals je ziet staan er vaak twee artikelen per dag ingepland! Ik vind dit zelf heel erg leuk en ik ben benieuwd hoe het me gaat bevallen om volgens een planning te gaan schrijven. Deze planning loopt tot eind maart (past precies op een pagina, handig!) en aan het eind van de maand zal ik een update schrijven over hoe het me bevallen is! Hoewel ik er natuurlijk wel eens vanaf kan wijken, het blijft immers mijn blog en dus mijn invulling! 😉

Persoonlijke planningen

SAM_6428
Met mijn agenda erbij maakte ik een grove planning voor de maand maart. Ik schreef alvast wat vaste afspraken op die ik altijd heb en ook een paar andere afspraken (bijvoorbeeld voor stage) die al vaststaan. Deze planning kan ik later natuurlijk altijd nog aanvullen.

SAM_6429
De laatste planning is die van komende week. Per dag heb ik opgeschreven wat ik sowieso moet doen en er is altijd nog wel wat ruimte over om nog wat dingetjes erbij te schrijven. Voor mezelf werkt het fijn, ik maak wel vaker planningen per dag of per week en het voelt goed als ik dan één voor één mijn taken en afspraken af kan strepen! Het is fijn om te zien wat ik allemaal doe op een dag en het is fijn om aan het eind van de dag ook te zien wat nog niet gebeurd is. Snelle overzichtjes vind ik prettig dus deze planning komt zeker wel van pas!

Zo. Een heleboel lijstjes en planningen en ideeën in dit artikel! Ik vond het wel leuk om het met jullie te delen. Ik ben benieuwd of dit nieuwe systeem me gaat bevallen, jullie horen nog meer van mij daarover! Ik ben wel nieuwsgierig: maak jij ook wel eens planningen voor jezelf, voor je school/werk of voor je blog? En hoe pak je dat dan aan?

4 gedachtes over “Update: (blog)plannen!

  1. Ik maak gebruik van planners. Deskplanner voor alle afspraken die ik vervolgens ook op de koelkast hang 🙂 Zo hebben we voor elke week een overzichtje samen. Voor bloggen maak ik eigenlijk nooit een planning, wel schrijf ik veel vooruit.

    1. Prettig! Dan heb je het ook meteen bij de hand. Ik heb wel alles nu bij elkaar in één collegeblok, dus dat is wel fijn voor mij. Wat ik heb gedaan markeer ik, zodat duidelijk is wat nog moet en wat klaar is. Best fijn. Ik ben nu begonnen met wat vooruit te schrijven, omdat ik het anders niet meer red om één of zelfs twee (zoals deze week, vanwege de dankbaarheidslijstjes) artikelen online te zetten – hoewel ik dat wel graag wil 😉 Dan werk ik dus liever toch wel wat vooruit.

Geef een reactie

