Happychallenge #4: wat wil je veranderen?

Het is weer vrijdag en dus stond er vanochtend weer een opdracht klaar voor de Happy Challenge. Het is alweer tijd voor opdracht 4! Na het nadenken over en opschrijven van mijn waarden, mijn dromen en na het visualiseren van mijn dromen is het tijd om na te denken over de dingen die nodig zijn om die dromen te bereiken: wat wil je veranderen en wat wil je hiervoor opgeven?

De vierde opdracht van de Challenge bestaat uit twee onderdelen…
– Wat wil je veranderen? Bedenk drie dingen die je meer tijd en aandacht wilt geven in je leven.
– Welke dingen wil je opgeven voor deze veranderingen? Bedenk ook hier drie dingen.

Voor meer inspiratie…
De bedenksters van de Challenge – Lisanne, Marieke en Kelly – hebben deze opdracht alle drie heel anders en op hun eigen mooie manier ingevuld. Door de Facebookgroep word ik ook geïnspireerd door anderen, ik lees veel artikelen van andere meiden (en heren!) die meedoen aan de Challenge, en dat is erg leuk. Over de vorige opdrachten moest ik wel even nadenken, maar deze opdracht is voor mij een stukje makkelijker (:

wat-wil-je-graag-veranderen
Bron

Wat wil ik veranderen? Waar wil ik meer ruimte voor maken? 
IMGP2795

vriendschap
Bron

take-a-break
Bron

Tijd doorbrengen met mensen waar ik van hou
Ik probeer al veel tijd vrij te maken voor de mensen waar ik van hou. Zo breng ik veel tijd door met Johan en spreek ik tegenwoordig meerdere keren per maand met een vriend(in) af om iets gezelligs te doen of om weer eens bij te praten. Hier wil ik tijd voor vrij blijven maken, want ik word er blij van! Ik omring me graag met leuke mensen! (:

Tijd nemen voor mezelf en rust in mijn hoofd 
Het ene volgt bij mij meestal op het andere: door tijd te nemen voor mezelf zorg ik ervoor dat ik rust in mijn hoofd krijg. Ik lees weer meer boeken en mede door het Day Zero Project doe ik veel meer dingen die ik écht leuk vind en waar ík blij van word! Ik ben nogal vaak geneigd om mezelf ‘voorbij te lopen’ omdat ik zo druk (en daardoor vaak ook gestrest) ben. Daar word ik uiteindelijk alleen maar ongelukkig van en daarom wil ik graag wat vaker stilstaan bij wat ik belangrijk vind en waar ik blij en rustig van word.

Tevreden zijn 
Dit slaat eigenlijk op van alles. Ik ben vaak best wel tevreden met mezelf, maar er zijn ook flink wat dagen waarop ik de spiegel het liefste vermijd omdat ik totaal niet blij ben met wat ik zie. Dit kan ook in mijn hoofd zitten. Ik ben iemand die, als ik bijvoorbeeld in de trein zit en mensen achter of voor me zitten te lachen, meteen denkt dat het over mij gaat. Ik zeg altijd wel zo mooi ‘ik maak me niet zo druk om wat anderen van mij vinden’ en tot op zekere hoogte ís dat ook zo, maar ik doe het nog te vaak naar mijn zin. Ik wil me wat minder druk maken om wat anderen vinden wat ik moet doen en hoe ik moet zijn. Ik wil zijn zoals ik ben, ik wil me alleen omringen met mensen die ik leuk vind en die mij leuk vinden zoals ik ben. Waarbij ik mezelf kan zijn en waarbij ik me thuis voel.

relax

 

Wat wil ik hiervoor opgeven? 
Voor mijn vriendje en mijn vrienden/vriendinnen/familie ben ik bereid om een hoop op te geven. Ik ben niet echt moeilijk wat betreft studie, dus dat geef ik nog wel eens op om een (mid)dagje gezellig met iemand op stap te gaan. Achteraf vind ik dat niet altijd even fijn van mezelf, maar toch. Wat ik vooral wil opgeven zijn de volgende dingen:

Zelfkritiek
Ik wil minder kritisch zijn op mezelf en dus wil ik negatieve gedachten opgeven. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het begin is er: ik ben me er bewust van!

Studiestress/een beetje minder is niet erg
Ik hecht veel waarde aan mijn studie en ik vind het leuk wat ik doe. Ik ben echter wel een stresskip terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Ik weet dat ik het niveau aan kan en ik geniet van mijn studie (niet altijd, maar dat is normaal). Mijn stage vind ik erg leuk en hier steek ik veel tijd in, en ook het dagboekproject vind ik ontzettend leuk. Ik merk dat ik hier echter soms teveel tijd in steek en daar wil ik mee ophouden. De stress is het niet waard, want achteraf vallen dingen echt heel erg mee. Dat heb ik echt bijna altijd, dat druk maken om niets moet ik echt eens afleren.

Niet alles willen, niet alles hoeven, niet alles zien 
Ik hoef niet alles. Ik breng veel tijd door achter mijn laptop en ik surf het hele internet af. Ik wil, zoals ik hierboven al zei, meer tijd nemen voor mezelf, meer lezen en meer rust nemen en rust creëren in mijn hoofd. Dat gaat niet zo makkelijk als ik zoveel op het internet doelloos aan het surfen ben. Ik hou eigenlijk van alles bij: ik lees veel blogs (een stuk of 30 per dag), ik probeer zoveel mogelijk artikelen te lezen van de Happy Challenge (teveel), en ik wil weten wat er allemaal om me heen gebeurd (dit hou ik bij via Facebook – veel te veel – en via sites als nu.nl). Ik heb al eens eerder een Facebook-vrije maand gehad, en dat beviel me eigenlijk echt heel goed! Het geeft een hoop rust en ik was daarna (een tijdje ja, dat zakt helaas weer weg merk ik nu) veel minder snel geneigd om Facebook te checken. Ik hoef niet per se te weten wat iedereen uitvreet overdag en wat voor lunch de hond van de nicht van mijn buurvrouw heeft gegeten – bij wijze van spreken, uiteraard. Hier wil ik ook wat meer aandacht aan besteden. Deze tijd wil ik liever steken in het lezen van boeken, tijd doorbrengen met Johan en met andere mensen die ik lief vind, andere dingen doen die ik leuk vind én het schrijven van artikelen, in plaats van alleen maar het lezen van anderen.

spread-the-happychallenge-love

Dit was mijn invulling van de vierde opdracht. Ik ben echt van plan (vooral met behulp van het Day Zero Project!) om meer aandacht te besteden aan dingen die ik écht belangrijk vind en waar ik echt van geniet, in plaats van om me altijd maar weer druk te maken om dingen die er niet of nauwelijks toe doen, of om te stressen om dingen die ik toch niet kan beïnvloeden. Je kan nog steeds meedoen met de Challenge en in de Facebookgroep kun je veel artikelen lezen van anderen!

Voor nu wens ik jullie een fijn en happy weekend! (:

 

11 gedachtes over “Happychallenge #4: wat wil je veranderen?

  1. Mooi ingevuld!
    Je hebt voor jezelf goed helder waar je meer van wilt en wat je wil verminderen. Daardoor kun je het ook heel concreet maken en echt naar iets toe werken. Super!

    1. Dank je! Dit zie ik zelf niet altijd zo helder, dus het was fijn om het op papier te zetten (oké, scherm). Blijft wel iets waar ik echt aan moet werken, soms vind ik dat wel lastig. Ik hoop dat het Day Zero Project me daar wel mee gaat helpen!

      1. Dat komt vast goed! Sowieso is het Day Zero Project goed! Eigenlijk zijn dat ook allemaal kleine Happy Challenges, haha.

Geef een reactie

