Happychallenge #1: wat zijn jouw waarden?

Zoals ik al eerder vertelde is afgelopen week de Happychallenge van start gegaan. Dit project van de bloggers Marieke, Lisanne en Kelly is bedoeld om ons bewuster te laten worden van wat we allemaal hebben, hoe we tegen bepaalde dingen aankijken én voornamelijk om blijheid te verspreiden. De Happychallenge dus! Vandaag is het tijd voor de eerste opdracht. Ik heb besloten om alleen te schrijven over de challenge als ik me kan vinden in de opdrachten en artikelen en deze eerste opdracht sprak me direct aan: wat zijn jouw waarden?

Waarden 
Waarden zijn dingen die je waardevol vindt, die je belangrijk vindt in je leven en waar je voor wilt gaan. Het is belangrijk om daar zo nu en dan bij stil te staan. Er zijn ontzettend veel waarden te bedenken en van één van de bloggers van de challenge heb ik een lijst overgenomen. Je gaat het zo zien, maar het zijn er nogal wat! De opdracht is: Kies de drie waarden die het beste bij jou passen. Die JIJ het belangrijkste vindt in je leven. 

  • Authenticiteit
  • Beleefdheid
  • Bedscheidenheid
  • Betrokkenheid
  • Creativiteit
  • Dapperheid
  • Discipline
  • Echtheid
  • Ecologisch leven
  • Eerlijkheid
  • Eenvoud
  • Erkenning
  • Expressie
  • Familie
  • Fantasie
  • Geld
  • Genot
  • Gerechtigheid
  • Gevoeligheid
  • Groei
  • Gulheid
  • Hartstocht
  • Humor
  • Innerlijke rust
  • Integriteit
  • Inzicht
  • Kennis
  • Leiderschap
  • Leren
  • Liefde
  • Loyaliteit
  • Macht
  • Mededogen
  • Naastenliefde
  • Natuur
  • Nederigheid
  • Netheid
  • Nieuwheid
  • Onafhankelijkheid
  • Ondernemendheid
  • Oorspronkelijkheid
  • Oprechtheid
  • Openheid
  • Orde
  • Persoonlijke groei
  • Plezier
  • Positiviteit
  • Prestatie
  • Rechtvaardigheid
  • Religie
  • Respect
  • Samen
  • Samenleving
  • Schoonheid
  • Sensatie
  • Speelsheid
  • Spiritualiteit
  • Spontaniteit
  • Stabiliteit
  • Status
  • Tolerantie
  • Traditie
  • Trouw
  • Uitdaging
  • Uitmuntendheid
  • Vaderlandsliefde
  • Verantwoordelijkheid
  • Verscheidenheid
  • Volmaaktheid
  • Vriendelijkheid
  • Vriendschap
  • Vrijheid
  • Waarheid
  • Werken
  • Wijsheid
  • Winnen
  • Zachtmoedigheid
  • Zekerheid
  • Zorgvuldigheid
  • Zorgzaamheid

mijn-waarden
Bron

Wat zijn belangrijke waarden voor mij? 
Ik had geen idee hoe ik ooit overzicht zou kunnen krijgen in al deze waarden en hoe ik er drie zou moeten kiezen. Ik heb daarom het voorbeeld gevolgd van een andere blogger, waarvan ik net haar blog met haar invulling van deze opdracht heb gelezen. (in de Facebookgroep kunnen de blogs over de verschillende opdrachten worden gedeeld)
Zij heeft alle waarden duidelijk opgeschreven en daaruit eerst degene weggestreept die helemaal niet of niet zo heel erg op haar van toepassing waren. Ik heb dit ook gedaan en daarna bleven de volgende waarden over:

  • Authenticiteit
  • Betrokkenheid
  • Echtheid
  • Eerlijkheid
  • Gevoeligheid
  • Hartstocht
  • Humor
  • Innerlijke rust
  • Integriteit
  • Kennis
  • Liefde
  • Naastenliefde
  • Openheid
  • Plezier
  • Religie
  • Samen
  • Trouw
  • Waarheid
  • Wijsheid

Veel te veel waarden dus nog, haha! Ik vind deze eigenlijk allemaal heel erg belangrijk. Ik ben, als je even goed naar deze lijst kijkt, iemand die veel geeft om waarheid, trouw en eerlijkheid, om (naasten)liefde, samen(zijn) en plezier, om liefde en hartstocht. Ik geef minder om genot en geld, dat komt voor mij vanzelf voort uit de waarden die in dit lijstje staan.

hd-liefde-wallpaper-met-ijs-in-de-vorm-van-liefdes-hartjes-achtergrond-foto
Bron

Mijn drie belangrijkste waarden 
Hoe lastig ik het ook vond, ik heb me toch aan de opdracht gehouden en drie waarden gekozen die voor mij (op dit moment, hoewel ik denk dat dat niet zo snel verandert) heel belangrijk zijn. Die er écht toe doen.

1. Liefde 
Liefde is echt een hele belangrijke waarde voor mij. Liefde dekt ook een hoop van de andere waarden die ik belangrijk vind en die in het lijstje hierboven staan: trouw, open- en eerlijkheid, authenticiteit, waarheid, samen, naastenliefde, innerlijke rust, integriteit. Ik vind liefde belangrijk voor alle relaties die ik heb en die ik wil onderhouden, die voor mij waardevol zijn. Dat zijn de relaties met mijn vriend en met mijn familie, maar ook met vrienden en kennissen bijvoorbeeld. Het kan ook dat vriendelijke woord zijn of het knikje ter begroeting naar die persoon die je eigenlijk niet zo goed of helemaal niet kent. Het kan ook het openhouden van de deur zijn voor iemand, of een product van de bovenste plank in de winkel pakken voor iemand. Naastenliefde is immers ook liefde. Je bent hier niet alleen, je hebt de wereld te delen met anderen, we zijn samen, en voor mij betekent dat dat je met respect, met eerlijkheid en integer met elkaar omgaat. Religie hoort hier voor mij ook bij. Ik ben christen en vind daarin heel veel liefde. God houdt van mij en ook van jullie en van iedereen. Ook naastenliefde en eerlijkheid en trouw zijn belangrijke waarden in het christendom. Mede daarom is liefde voor mij een hele belangrijke, zo niet de belangrijkste, waarde in mijn leven.

2. Gevoeligheid 
Iets dat ik eigenlijk nooit echt als een waarde heb bekeken, maar ik vind het wel heel belangrijk nu ik er zo over nadenk. Gevoeligheid kan ook op veel gebieden van belang zijn: in je relatie met hen die je lief zijn, met jezelf én ook met vreemden. Sommige mensen hebben wat meer aanleg voor gevoeligheid en ook mezelf reken ik onder de gevoelsmensen. Je kan het ook wel een beetje leren (bijvoorbeeld door je er meer in te verdiepen en boeken te lezen over bijvoorbeeld lichaamstaal e.d.), je gaat het vanzelf dan wat meer aanvoelen. Mensen aanvoelen is zó belangrijk! Het leert je mensen op de juiste manier in te schatten en je kan daardoor ook meer met liefde met elkaar omgaan denk ik. Het hangt voor mij dus ook samen met liefde.

3. Plezier 
Ik vind plezier zoiets belangrijks! Door lief te hebben heb je ook plezier. Door positief in het leven te staan en rekening te houden met jezelf én met anderen, kun je gelukkig(er) worden en ook veel meer plezier beleven. Je bent hier samen en beleeft samen ook veel meer plezier! De dingen die ik doe wil ik met plezier en met positiviteit doen. Dat lukt niet altijd, maar ik probeer wel het beste van dingen in te zien en er sterker van te worden. Maak veel plezier en geniet, voor je het weet is je dag weer voorbij en dan wil je toch met een fijn gevoel terugkijken?

Voor mij zijn dit de belangrijkste waarden in mijn leven, hoewel de andere waarden die ik noemde in mijn lijstje ook heel belangrijk voor me zijn. Ik vind dit een waardevolle (haha) opdracht en als je er iets mee wil doen: ga je gang! Denk er maar eens over na. Wat zijn jouw waarden?

15 gedachtes over “Happychallenge #1: wat zijn jouw waarden?

  1. Funny dat je ook Christen bent. Kom maar weinig bloggers tegen die gelovig zijn!
    Je hebt mooie waarden gekozen en ze erg mooi uitgelegd.. Prachtig!

    Ik ga je volgen 🙂

  2. Hele mooie waarden! Vooral in de waarde gevoeligheid herken ik mezelf ook heel erg (sentimentele kwal die ik ben) haha, en die waarde heb je heel mooi uitgelegd.

    liefs,
    Femke

  3. Het was inderdaad erg moeilijk om drie waarden uit te kiezen, ik heb er ook een paar uitgekozen en daarna weggestreept. Leuk om te zien waar jij uiteindelijk bent uitgekomen!

  4. Wat ontzettend leuk dat je meedoet met de happy challenge. Heel leuk om jouw uitwerking te zien. Je hebt het mooi uitgewerkt, ik lees dat je dit met gevoel gedaan hebt. mooi! Ben benieuwd naar je volgende blogs!

Geef een reactie

