Update: studie

In mijn artikelen vertel ik jullie zo nu en dan wel eens wat over mijn studie. Inmiddels ben ik alweer een stukje verder en dus wil ik nu een update schrijven over hoe het nu met mijn studie gaat en waar ik zoal mee bezig ben!

Het einde van blok twee nadert inmiddels, blok drie begint 27 januari en dat is al over anderhalve week! De tijd vliegt, echt waar. Ik ben al over de helft van deze master, ongelooflijk. Nog ongelooflijker, maar wel heel erg leuk is dat ik tot nu toe alles gehaald heb! Dat zijn de volgende vakken:
Gouden Tijden I: heden en verleden in Middeleeuwen en Renaissance (en een beetje Keltisch maar voornamelijk Middeleeuwen). Voor dit vak waren er 4 onderdelen die verschillend meetelden voor het eindcijfer. Ik haalde een 6,5 – 6,8 – 7,5 – 4. Beetje jammer van die 4 natuurlijk, maar ik haalde het vak uiteindelijk wél, met een 6,1 gemiddeld. Prima dus, want ik vond dit vak niet heel erg leuk (althans, niet alle onderwerpen spraken me aan).
– Renaissance in Europees Perspectief. Dit vak ging écht over de Renaissance en dit volgde ik samen met Karolien. We waren dus maar met z’n drieën, de docent meegeteld. Ik heb wel veel geleerd daardoor, je krijgt genoeg aandacht, haha! Er waren twee tentamens, één schriftelijk en één mondeling. Ik haalde voor het schriftelijke tentamen een 8 en voor het mondeling een 7,5. Ik had gemiddeld dus maar liefst een 7,8 en daar ben ik natuurlijk superblij mee!
– Tutorial over reliekverering. Ik volgde dit blok een tutorial (een cursus in je eentje – of met meerderen maar ik was alleen – bij een docent over een zelfgekozen onderwerp). Mijne ging over reliekverering ten tijde van de Reformatie. Voor dit vak las ik iedere week een boek en daar schreef ik dan een recensie over. Ik las uiteindelijk 5 boeken en haalde twee keer een 6, twee keer een 6,5 en één keer een 5 voor mijn recensies. Het gemiddelde werd dus een 6 en hoewel dat niet bijster hoog is, ben ik wel tevreden. Ik heb veel geleerd door deze boeken te lezen en vond het een leuke tutorial!
– Gouden Tijden II. Een soort vervolg op Gouden Tijden I (joh, verrassing), maar dan over twee verschillende thema’s, namelijk de doorwerking van Rome en Troje door de Middeleeuwen en Renaissance heen, en verschillende reisverhalen in de Middeleeuwen in Renaissance. Best interessant, voornamelijk de reisverhalen vond ik erg leuk om te lezen. Momenteel ben ik nog bezig met de tweede paper, deze telt nog mee voor 40%. Ik heb goede hoop om dit vak ook te halen, aangezien ik voor de andere twee onderdelen mooie cijfers had. Ik had voor de presentatie (20%) een 7,5 en voor de eerste paper (40%) een 7. (:

SAM_6274

Blok 3
Zoals ik net al zei, begint blok 3 op 27 januari, maar ik ben al een tijdje bezig met de voorbereidingen. Aangezien mijn stage bestaat uit een onderwijsproject, waar je hier meer over kan lezen, zijn we al op 26 november begonnen met de allereerste voorbereidingen. Het project begint inmiddels steeds meer vorm te krijgen en ik krijg er steeds meer zin in. Hoewel ik het ook hartstikke spannend vind dat ik 29 januari voor het eerst al voor de klas sta! Gelukkig is het project samen met twee andere meiden en een jongen, en begeleiden twee docenten vanuit de universiteit ons ook. Met allemaal kan ik het goed vinden en dat is natuurlijk heel fijn!
In deze stage gaan we eerst twee introductielessen verzorgen met interactie met de leerlingen uiteraard (anders wordt het ook zo saai). Vervolgens vallen er twee lessen uit, aangezien de leerlingen op excursie gaan naar Londen (en zelf het programma hebben samengesteld, hoe tof is dat?!) en daarna voorjaarsvakantie hebben. Wij kunnen in deze twee weken mooi nog wat voorbereiding doen, omdat we in de drie weken daarna écht aan de slag gaan. Dan gaan we een soort middeleeuws boek met vragen en antwoorden (zowel middeleeuwse als moderne antwoorden) maken. Op 19 maart is het de bedoeling dat we op excursie gaan (als alles goed gaat naar Museum Meermanno – het museum van het boek – in Den Haag), een excursie waar de leerlingen ook nog wat aan hebben (en wij stiekem ook!). Vervolgens kunnen we op 26 maart en op 2 april (’s ochtends) de laatste dingetjes doen en de puntjes op de i zetten, waarna we op 2 april ’s middags een presentatie van het zelfgemaakte boek hebben.
Dan is de lessenreeks afgelopen en gaan wij aan de slag met de afwerking, evaluatie en de stageverslagen. Mijn afstudeerscriptie hoop ik uiteindelijk ook aan deze stage te koppelen. Samen zorgt dit voor 22,5 studiepunt en dat betekent dat ik dan nog 7,5 studiepunt over heb.

[Even een uitleg over studiepunten in mijn master…
In het masterjaar moet je 60 punten totaal halen, ieder blok bestaat uit twee vakken van ieder 7,5 studiepunt. De stage is 15 punten, het stageverslag en scriptie 7,5 punten, omdat ik mijn scriptie kleiner maak en samenvoeg met het stageverslag; een losse scriptie is normaal 15 studiepunten en dan was ik al klaar geweest. Ik heb echter niet zoveel behoefte aan een losstaand onderzoek, los van mijn stage dus, voor mijn scriptie. Dan kan ik het beter koppelen aan elkaar.
Tot nu toe heb ik 15 studiepunten binnengesleept in blok 1 en 7,5 studiepunt in blok 2. De andere 7,5 studiepunt van blok 2 hangt af van Gouden Tijden II. In blok 3 en blok 4 haal ik als het goed is 22,5 studiepunt voor stage + scriptie en dan hou ik nog 7,5 studiepunt over om aan 60 studiepunten te komen en afgestudeerd te zijn. Deze laatste 7,5 studiepunt ga ik nu nog iets over vertellen…]

Tutorial in blok 3 
Omdat ik dus nog 7,5 studiepunt tekort kom om mijn master af te kunnen ronden, heb ik besloten om in blok 3 nog een tutorial te gaan volgen. Deze gaat over Renaissance, maar ik weet nog niet precies wat voor thema. Volgende week heb ik een afspraak met de docent die mij gaat begeleiden (hij geeft ook Gouden Tijden II). Hij heeft het erg druk in blok 3 (hij geeft dan 3 cursussen) dus ik krijg waarschijnlijk een leeslijst waar ik vervolgens een paper over ga schrijven. Hier krijg ik dan een cijfer voor. Het voordeel? Geen bijeenkomsten en ik kan mijn tijd zelf indelen. Nadeel? Ik moet mijn tijd zelf indelen, haha. Dat is soms nog wel eens lastig, maar ik heb er wel zin in om zelf aan de slag te gaan! Dit is ook goed te combineren met mijn stage. Volgende week donderdag ga ik dus horen wat ik precies ga doen en dan kan ik in principe aan de slag! Ik ben benieuwd!

Nou, nu zijn jullie weer een beetje beter op de hoogte van hoe het met mijn master gaat. Ik begin het steeds leuker te vinden en ik leer nu meer dan in het eerste blok (voor mijn gevoel althans). Gouden Tijden I vond ik niet zo leuk, Gouden Tijden II was al een stuk leuker en ook mijn stage heb ik erg veel zin in. Deze master is dus toch, hoewel ik er even aan getwijfeld heb, best een goede keuze geweest! (:

Geef een reactie

