Review: ‘Vind’ – Wudstik

Afgelopen weekend waren we bij mijn ouders en dat was gezellig! Omdat ik zaterdag toch al twee blogs had gepost en gisteren geen idee had waar ik over wilde schrijven (en we nog naar Bijbelstudie gingen, dat was gezellig trouwens) heb ik toen niets geschreven. Vandaag heb ik wel weer een artikel voor jullie. Een tijdje geleden heeft Johan namelijk de cd ‘Vind’ van Wudstik besteld en die wilde ik graag nog reviewen. Dat vergat ik echter steeds, omdat de cd nog in de auto lag. Oeps. Maar bij deze!

1_1_large
Bron

Wudstik, alias Jermain van der Bogt
Wudstik was vroeger zijn scheldnaam (omdat hij zo dun en lang was als een houten stokje) en is nu zijn artiestennaam. Hij is vocalist, liedjesschrijver en producer. Hij is in de hiphopscene al best lang bekend en werkte samen met onder andere Diggy Dex, Turk Önder en Winne. Onder de naam Machina Music componeert hij ook muziek voor (televisie)reclame en dergelijke. Zoals onderstaande reclame. Hij klinkt anders in het Engels trouwens! Maar het is wel helemaal zijn stijl, tof.

Ik heb Wudstik pas voor het eerst horen zingen bij The Voice of Holland en vanaf zijn auditie heb ik hem in mijn hart gesloten. Wát een stem heeft die jongen zeg! En nog een mooie man ook, haha (ik weet niet precies waarom, trouwens). De cd Vind kwam uit in 2011 en is echt een hiphop-plaat. Ik hou niet van hiphop en ik hou niet van rap (wat er ook best veel opstaat), maar toch vind ik het een geweldige plaat! Wudstik is echt een geweldige zanger!

SAM_6245

‘Vind’
Op deze plaat staan dus voornamelijk hiphop-tracks, gemixt met wat rap van andere rappers/zangers, maar ook een paar rustige(re) platen waar de prachtige stem van Wudstik volledig tot zijn recht komt. Af en toe zitten er wat grappige melodielijntjes/loopjes in de liedjes en in het nummer Samen (één van mijn favorieten) zit een geweldig mooie uithaal die door merg en been gaat (bij mij tenminste). Je moet wel een klein beetje houden van hiphop eigenlijk en de rap is niet altijd even geweldig, maar de prachtige teksten én stem van Wudstik maken het helemaal goed!

SAM_6253

Album
Het album heeft een simpele, maar prachtige hoes vind ik. Eigenlijk staat alles erop wat nodig is maar ook niet meer en in zijn eenvoud is de hoes heel erg mooi. Wat ik wel jammer vind is dat er geen boekje bij zit met teksten. Johan en ik willen nog een keer wat teksten helemaal stukje voor stukje gaan beluisteren en dan op papier zetten. Sommige rap-stukken zijn lastig te verstaan omdat ze zo snel gaan en dat is wel een minpuntje.

Tracks
Er staan op het album 15 tracks, waarvan een aantal hetzelfde zijn. De samenwerking is dan bijvoorbeeld met iemand anders (of met meerdere mensen, het wordt een remix genoemd op het album) en van een ander liedje staat er ook een live-versie op. Ik hoor zelf het verschil nog steeds niet en dat zegt naar mijn mening iets over de kwaliteit van Wudstik. Hij zingt live net zo goed (of misschien nog wel beter, bij The Voice hoorde je live zijn emoties heel erg, hij is erg gevoelig en daar hou ik van) en dat siert hem.

SAM_6262

1. Vind (feat. Jiggy Dje)
2. Zonder dat
3. Wat je doet (één van mijn favorieten, lekkere melodie en fijne tekst)
4. Samen (mijn favoriet, deze staat niet op Youtube, sorry!)
5. Zij
6. Niets anders (feat. Winne)
7. Dans met mij (deze link is een remix, origineel staat niet op Youtube helaas en is mooier vind ik)
8. Zoiets moois
9. Blind (live-versie, andere stond niet op Youtube, deze is een beetje prut)
10. Dichtbij de zon
11. Vandaag
12. Zonder dat (feat. Kempi, Siroj Remix)

BONUS TRACKS
13. Land en zee
14. Niets anders (remix feat. Winne en Neenah) (alleen origineel staat op Youtube)
15. Vandaag (live) (zie de studioversie, die klinkt écht hetzelfde)

SAM_6260

Als je liever een afspeellijst wilt van het album, dan vind je die hier. Niet alle nummers staan dus op Youtube dus hallo, koop gewoon dat album want het is het écht waard. Het is echt geweldig!

Het album is niet te koop op bol.com, maar het album koop je in de webshop van Wudstik. Het album Vind kost €9,00 (exclusief verzendkosten, die zijn €3,00).
Oh, je kan Wudstik trouwens ook volgen op Facebook, daar deelt hij wat hij zoal doet en ook nieuwe en oude tracks komen voorbij. Zeker een aanrader! (en nee, ik werk niet samen met hem door hier een review te schrijven, dat doe ik gewoon omdat ik het tof vind. Ik vind Wudstik echt geweldig en ik hoop dat er snel nog een Nederlandstalig album uitkomt met nieuwe liedjes. Ik kan de hele dag wel naar zijn stem luisteren, het verveelt gewoon niet!)

Kopen dus! Dat is eigenlijk de enige tip die ik mee wil geven, haha! (:

4 gedachtes over “Review: ‘Vind’ – Wudstik