Review: ‘Hier – Het beste van 20 jaar BLØF’

Vandaag heb ik een vrije dag. Een officiële vrije dag dan, want gisteren ben ik ook thuis gebleven. Met mijn rug gaat het beter inmiddels – voor wie het zich afvroeg. Ik voel ‘m nog wel, zo af en toe met bepaalde bewegingen of als ik te lang stil zit. Dan gaat m’n rug zeuren en moet ik een eindje lopen. Ik heb echter goede hoop dat de pijn vandaag nog meer gaat zakken en dat vind in natuurlijk heel fijn!

Zoals beloofd in mijn lijstje met blogplannen voor 2014, ga ik dit jaar meer aandacht besteden aan muziek. Op deze woensdag schrijf ik het eerste artikel over muziek! Een tijdje geleden – vorig jaar, haha – kocht ik voor maar €8,25 de cd ‘Hier – Het beste van 20 jaar BLØF’, en die ga ik vandaag reviewen. Inmiddels heb ik ‘m ook weer opgezet, fijne muziek vind ik het.

BLØF
Eerst even iets over de band. Ik denk dat iedereen ze wel kent, deze vier mannen uit Zeeland. De band bestaat uit Paskal Jakobsen (zang/gitaar), Bas Kennis (toetsen/gitaar), Peter Slager (bas), Norman Bonink (drums). De band is opgericht in 1992, in mijn geboortejaar dus. Tot 1998 bracht de band één album, Naakt onder de hemel, uit in eigen beheer. De echte doorbraak kwam in 1998 met de single Liefs uit Londen. Wie kent ‘m niet, zou ik bijna willen zeggen. Ik ben er mee opgegroeid als het ware, ik was 6 toen het nummer uitkwam en heb het vaak gehoord (met name op de radio).

De huidige bandleden zijn sinds 2001 bij elkaar. Tot 1997 drumde Henk Tjoonk bij de band (dat wist ik niet eens) en daarna Chris Götte. Chris overleed in 2001 bij een auto-ongeluk en daarna vond de band een nieuwe drummer, Norman Bonink. Hij speelde eerder bij de band Frank Boeijen Groep (waar ik ook veel naar luisterde, ik had zelfs een cassettebandje van hen – ja, ik ben oud – en luisterde vooral naar het liedje Linda, uiteraard).

De mannen uit Zeeland zijn inmiddels heel bekend in Nederland en sinds 2006 (ja, zolang alweer!) organiseren zij ieder jaar Concert at Sea op de Brouwersdam in Zeeland (officieel ligt het half in Zuid-Holland, maar dat vinden ze vast niet leuk om te horen). Daar wil ik héél graag nog een keer heen en dit jaar staat het op mijn lijstje met ‘moet-ik-heen’ dus ik vind dat ik nu niet meer terug kan!

Albums
BLØF heeft inmiddels al aardig wat albums op z’n naam staan (of is het ‘haar’, geen idee hoe dat zit met bands). De bekendste zijn onder andere Blauwe Ruis, Omarm, Een manier om thuis te komen (Umoja Live) en Alles blijft Anders (op De Toegift en Hier – Het beste van 20 jaar BLØF na het meest recente album). Andere albums van de band vind je hier.

Hier – Het beste van 20 jaar BLØF
SAM_6219

Dan nu het album waar dit artikel eigenlijk om draait: Hier – Het beste van 20 jaar BLØF.
Ik ben al tijden fan van deze band. Vooral de wat oudere liedjes als Wat zou je doen? en Liefs uit Londen ben ik erg dol op, maar de nieuwste liedjes, bijvoorbeeld Zo stil en Later als ik groter ben vind ik ook heel mooi. Wat ik zo mooi vind aan Bløf is dat de teksten vaak helemaal nergens op slaan, of tenminste, heel poëtisch klinken. Je moet vaak wat dieper nadenken waar het liedje over gaat, of je kan er een eigen betekenis aan geven. Dit vind ik heel tof. Ik ben als het ware opgegroeid met Bløf en dat zorgt ervoor dat ik vrijwel alle nummers wel ken. Zo’n verzamelcd vind ik dan ook erg leuk en daarom kon ik ‘m niet laten liggen (hoewel ik nog even twijfelde, ik weet ook niet waarom).

Andere albums die ik zelf heb zijn Oktober en April. Deze cd’s vormen samen een tweeluik. Ook heb ik de cd Alles blijft Anders, deze heb ik van een vriendin gekregen. Dit album vind ik wat minder leuk dan de andere twee albums. De liedjes van Bløf vind ik ook wel afwisselend. Veel liedjes zijn rustig, maar er zijn ook wat meer up-tempo liedjes die wat vrolijker zijn. Dit verschil merk je vooral heel erg op de albums Oktober en April. Oktober is echt een herfstalbum, een beetje somber met wat melancholische en rustige liedjes, terwijl April je meer doet denken aan de lente, lekkere vrolijke liedjes met een zonnige ondertoon. Deze afwisseling maakt dat ik de band erg leuk vind. Ik heb ze tot nu toe één keertje live gezien, dat was een aantal jaren geleden in theater Orpheus in Apeldoorn. Het wordt tijd voor een nieuw concert, ik heb ze al veel te lang niet meer gezien!

SAM_6222   SAM_6223
Er staan maar liefst 36 liedjes op de cd HierDit zijn vooral de grootste hits die de band ooit heeft gehad en dus vind je voornamelijk bekendere liedjes op de cd. Je loopt als het ware door de geschiedenis van de band heen en groeit met ze mee. Dat vind ik erg fijn aan deze cd, je maakt de hele carrière van de band mee.

Favoriete liedjes
Ik vind het lastig om te beslissen wat mijn favoriete liedjes zijn. Ik word altijd blij van Liefs uit Londen omdat dit zo’n oud liedje alweer is. Ik vind het mooi omdat ik het vroeger heel vaak luisterde (en nu dus weer). Wat zou je doen? vind ik heel tof omdat je die zo lekker hard mee kan blèren. Zaterdag vind ik een mooi liedje, die is zo lekker vrolijk!
Verder vind ik van de wat nieuwere liedjes alle liedjes van het album Umoja heel mooi. Bløf is voor dit album de wereld rondgereisd en heeft allerlei nummers opgenomen met verschillende buitenlandse artiesten. Hierdoor heeft het album een fijne internationale sound met veel afwisseling in onder andere zang, melodie, tempo en instrumenten.

Verder ben ik dol op het liedje Oktober, maar ik weet niet precies waarom. Het is een langzaam, somber liedje. Luister maar…

Ook Vandaag (omdat dit gedraaid werd op de begrafenis van een vriendin van mij), De Storm, Later als ik groter ben en Zo stil vind ik prachtig. Ik heb dus een hoop favorieten, haha 😉

Het boekje
SAM_6224

Bij een cd zit meestal een boekje met teksten erin – of iets dergelijks. Zo ook bij deze cd, maar er staan geen songteksten in. Dat is wel jammer als je de tekst niet kent van de liedjes, maar je gaat wel beter luisteren om de teksten goed in je op te nemen vind ik. Ik kende sowieso al bijna alle nummers, dus voor mij is het niet echt een probleem.

SAM_6227

In het boekje staat een verhaaltje over deze cd en over 20 jaar Bløf. Er staan wat foto’s in en alle nummers staan op een rijtje. Er staat een colofon in met wat gegevens en een prachtig dankwoord. Op de foto hierboven staat het verhaaltje over de cd, wat je misschien niet zo goed kunt lezen. Er staat het volgende:

‘HIER: Het beste van 20 jaar Bløf is een uitgelezen kans om herinneringen op te halen en verder te kijken en te luisteren dan de bekende radiohits. Het is de soundtrack bij het verhaal van hoe een groep vrienden van opnames in een oude schuur groeide naar opnames in een speciaal ingericht landhuis in Ierland. Van een bandfoto ‘omdat het moet’ tot een warme band met Anton Corbijn. Van het hopen op festivaloptredens buiten Zeeland, tot het organiseren van een eigen megafestival in Zeeland. Van een zelf geschreven bandbio voor de lokale pers tot meerdere drukken van een dikke biografie. Een periode waarin vrienden helden werden en helden vrienden werden. Waarin jongens vaders werden en vaders weer jongens. Waarin een onmogelijk verdriet van het verlies van een vriend en bandlid moest worden verwerkt. Waarin hypes in de muziekindustrie elkaar steeds sneller opvolgden, maar waarin de muziek van Bløf altijd fier overeind is blijven staan en zich nestelde in het collectieve geheugen van miljoenen Nederlanders. Boven alles bevat HIER: Het beste van 20 jaar Bløf muziek van een band die deuren heeft geopend voor anderen, muziek van een band waarvan de invloed na 20 jaar nog niet eens helemaal is te overzien. Gelukkig is de titel even stellig als duidelijk, HIER: Het beste van 20 jaar Bløf. Tot nu toe…’

Het klinkt in mijn oren precies zoals Bløf is: open en eerlijk, een grote naam binnen de Nederlandse muziek en de veroveraar van een hoop Nederlandse harten. Bløf staat al jaren meerdere keren in de top 2000 van Radio 2 en in de top 1000 van Veronica, om maar iets te noemen. Bløf is een bekende naam in Nederland en staat, ondanks dat de muziekindustrie aan elkaar lijkt te hangen van verschillende hypes, zoals het verhaaltje ons al vertelt, nog steeds, al 20 jaar lang, fier overeind. Ik hoop dat er nog 20 jaar gaan komen. Een nieuw album is in ieder geval in de maak (handig, dat Facebook), dus ik ben benieuwd!

SAM_6228

Dankwoord
Als laatste natuurlijk het dankwoord. Ook weer zo’n mooi stukje waarin de identiteit van de mannen weer prachtig naar voren komt. Het staat op de onderstaande foto maar hier even het hele stukje, voor de duidelijkheid:

DANKWOORD
Best lang, 20 jaar. We hebben een heleboel gezien en gedaan in die tijd. En vooral heel veel muziek gemaakt. Bij onze optredens en bij het maken van onze albums zijn we in de loop der jaren geholpen en bijgestaan door heel veel verschillende mensen op allerlei verschillende vakgebieden. Al die mensen willen we uit de grond van onze harten bedanken voor hun bijdrage, groot of klein. Dat geldt ook voor onze fans. Zonder jullie was het allemaal minder goed, minder leuk of zelfs onmogelijk geweest.
Maar één man willen we graag bij naam noemen. En dat is onze verloren vriend Chris Götte. We missen je nog elke dag man.

SAM_6225

Prachtig stukje, toch? Heel klein misschien, maar wel allesomvattend. Ik vind het vooral heel mooi dat geen enkele naam wordt genoemd, behalve die van Chris. Erg gepast!
Oké, genoeg gezegd. Het is al zo’n lang artikel, oeps…!

Dan even een liedje om af te sluiten…!
Ik heb gekozen voor Midzomernacht, gewoon omdat ik iets moest kiezen en omdat ik dit ook zo’n fijn liedje vind! Wat vind jij van Bløf? Het is zo’n band waar je of van houdt of waar je een hekel aan hebt denk ik… Of niet? (;

Een gedachte over “Review: ‘Hier – Het beste van 20 jaar BLØF’