Iets met christen zijn en voetballers

Het is Kerst – ik dacht, ik vertel het nog maar even, voor het geval je het nog niet doorhad 😉
Het is inmiddels alweer tweede kerstdag. We kijken misschien wel wekenlang uit naar kerst (valt bij mij wel mee, trouwens) en nu is het alweer voor de helft voorbij!

Op kerstavond was ik met Johan naar de kerstnachtdienst van de Evangelische Gemeente, en daar wil ik vandaag wat meer over vertellen.
Er zijn altijd twee diensten (om 19.00 en 21.30 uur) en we gingen naar de late dienst. Er zitten per dienst bijna 2000 (!) mensen in de zaal, het wordt gehouden in de gymzaal. Het is altijd weer gaaf om met zoveel mensen bij elkaar te zijn, te gedenken dat Jezus is geboren voor ons en daar een feestje van te maken. Het heet niet voor niets kerst-FEEST!

Er is altijd veel muziek – met begeleiding van een band en dit jaar ook van een klein koortje – en er is altijd een spreker. De spreker van twee jaar geleden was erg tof en ook dit jaar hadden ze weer een goed iemand weten te vinden! De man die sprak had het over hoe het zou zijn als Jezus in deze tijd geboren zou worden en wonderen zou doen (als Hij wat groter zou zijn natuurlijk). We zouden op een afstandje allemaal staan te kijken en zeggen ‘wat een geweldige man is dat! Moet je kijken wat Hij doet en wat Hij kan…!’ Je kan het je vast voorstellen.

Iets met voetballers 
Wat ik vooral erg mooi vond aan de preek – om het zo maar te noemen, ik weet even geen andere naam, dit klinkt meteen zo belerend, haha! – waren de hedendaagse voorbeelden die de spreker gebruikte. Ik hou daar altijd wel van. En zo gebeurde het dat ik dit artikel ‘iets met christen zijn en voetballers’ noemde.
Ik hou niet van voetbal. Dat het maar even gezegd is. Maar het voorbeeld dat gebruikt werd sprak me erg aan en daarom wil ik het graag met jullie delen!

Je kan ieder weekend naar de voetbalclub gaan.
Je kan iedere wedstrijd volgen en precies weten hoeveel punten ‘jouw’ club heeft.
Je kan op de hoogte zijn van alle nieuwtjes.
Je kan alle spelregels weten en dus weet je precies wanneer iemand buitenspel staat (ja, jij wel).
Je moedigt de spelers misschien wel bij iedere wedstrijd én iedere training aan.
Je weet wie wie is en doet niets liever dan je bezig houden met voetbal.
Je hebt een foto met en een handtekening van iedere speler.

Maar dat maakt je nog geen voetballer.

Je staat langs de zijlijn. Je weet alles, maar speelt zelf niet mee.
Je bent pas een voetballer als je het veld opgaat.
Je bent pas een voetballer als je achter de bal aanrent en er tegenaan trapt.
Je bent pas een voetballer als je samenspeelt met anderen.
Je bent pas een voetballer… als je recht op je doel afgaat!

Christen zijn
Hoewel de spreker zijn voorbeeld niet uitlegde en het misschien wel een inkoppertje is (om maar in de voetbaltermen te blijven), ga ik toch even de vergelijking maken. Voor alle duidelijkheid, voor mensen die misschien de link niet helemaal kunnen leggen. En omdat het mooi is.

Je kan iedere zondag in de kerk zitten.
Je kan naar alle bijeenkomsten van de kerk gaan.
Je kan precies weten wat er speelt in jouw gemeente.
Je kan alles weten van de Bijbel en dus weet je precies waar een bepaalde Bijbeltekst staat die de dominee aanhaalt in zijn preek.
Je moedigt mensen misschien wel aan bij acties voor de kerk (om bijvoorbeeld geld op te halen, ik noem maar iets).
Je weet wie wie is in de kerkenraad en je kent de dominee persoonlijk.
Je stuurt ze allemaal ieder jaar een kerstkaart.
Je doet niets liever dan alle nieuwtjes in je opnemen.

Maar dat maakt je nog geen christen.

Je staat langs de zijlijn. Je weet alles, maar ben niet actief betrokken.
Je bent pas een christen als je het veld opgaat. Als je de wereld ingaat. Als je actief bent in je gemeente en misschien ook wel daarbuiten (dat kan ook heel dichtbij zijn!)
Je bent pas een christen als je ‘achter de bal aanrent’, als je achter de Bijbels, achter Gods woord aangaat en er naar leeft. Als je er iets mee gaat doen.
Je bent pas een christen als je samenspeelt met anderen. Christen ben je niet alleen.
Je bent pas een christen… als je recht op je Doel afgaat!

15c56b32306bee2bb54f0f5f88452439

 

Ik wens jullie een hele fijne Tweede Kerstdag!

 

 

2 gedachtes over “Iets met christen zijn en voetballers

Geef een reactie

