Review: ‘de jongen die in de hemel was’

Aan het begin van deze maand leende ik van mijn nicht het boek ‘De jongen die in de hemel was’, van Todd Burpo en Lynn Vincent. Ik hoorde van mijn omgeving – mijn moeder, mijn nicht en mijn oma – dat het boek heel bijzonder was en ik moest het dan ook lezen! Ik zou het boek ‘verslinden’ zeiden ze. Zelfs mijn moeder las het boek in vijf daagjes uit, wat voor haar heel snel is.
Ik heb zelf het boek in 2,5 dag uitgelezen. De eerste dag las ik het overgrote deel van het boek al en moest ik eigenlijk studeren. Mijn moeder moest me bijna uit het boek sleuren, ik werd heel erg meegenomen door het verhaal.

SAM_5758

Op de achterkant van het boek staat het volgende. Dit vat het boek goed samen en het verklapt verder niet echt waar het boek over gaat. Heel bijzonder, kijk maar mee!

‘De jongen die in de hemel was is het bijzondere verhaal van de vierjarige Colton, die op stel en sprong moest worden geopereerd aan een acute blindedarmontsteking. De artsen onderkenden te laat dat de situatie levensbedreigend was, en tijdens de operatie sterft Colton bijna.
Wonder boven wonder herstelt Colton en niet lang daarna begint hij te vertellen over dat hij de artsen met hem bezig zag en dat hij zijn vader in een aparte kamer op zijn knieën zag bidden. De familie weet niet zo goed wat ze ermee aan moet, maar al snel hopen de bewijzen zich op: Colton vertelt dat hij zijn zusje, wier leven na drie maanden eindigde in een miskraam en over wie nooit werd gesproken, zijn overgrootvader en zelfs Jezus heeft gezien. Over al deze mensen weet hij details die hij nooit had kunnen weten en de familie realiseert zich gaandeweg dat ze Colton wel moeten geloven…’

Het boek leest als een trein – en dat is zeer zacht uitgedrukt want die treinen van tegenwoordig rijden heel vaak niet zo snel als dat dit boek leest. Volgens mij heb ik nog nooit zo snel een boek uitgelezen. Ik werd helemaal meegenomen in de spannende schrijfstijl van Todd Burpo. Todd is de vader van Colton en beschrijft het verhaal in de ik-vorm. Je wordt meegenomen, vaak op chronologische volgorde, door het zeer bijzondere verhaal van Colton. Todd weet op een mooie manier weer te geven hoe hij en zijn vrouw Sonja eerst twijfelen aan het verhaal van Colton, maar langzamerhand overtuigd raken. Todd is predikant, maar heeft zelf ook veel twijfels tegenover God. Dit vond ik erg mooi om te lezen, het haalt het beeld van de ‘predikant-die-op-een-voetstuk-staat’ direct weg. Erg prettig!

SAM_5760

Dit is een klein fragment uit het boek en staat op de omslag van het boek dat wij hebben gelezen. Er zijn namelijk verschillende mooie omslagen van dit boek. Het laat de bijzondere schrijfstijl én een klein stukje van het eenvoudige kinderlijke geloof van Colton zien. De New York Times schreef over dit boek – en ik sluit me daar van harte bij aan én hoop dat het boek anderen ook gaat overtuigen: ‘Dit boek stelt elke cynicus buiten gevecht.’

SAM_5766

Pluspunten
+ Het boek leest heel erg makkelijk door de eenvoudige schrijfstijl en grote letters
+ Er staan verschillende foto’s in het boek die het verhaal echter maken (ook al weet je natuurlijk al dat het echt gebeurd is)
+ Colton kan heel erg grappig uit de hoek komen – het blijft immers een klein jochie in het boek
+ Todd schrijft heel levendig, je wordt helemaal meegezogen in het verhaal en wilt weten hoe het afloopt
+ Todd legt vaak uit wat Colton allemaal beschrijft, dit maakt het verhaal soms wat duidelijker
+ Het boekje is klein en handzaam, je kan het makkelijk meenemen

SAM_5762

Minpunten
– Ik kan echt maar twee ienieminie-minpuntjes bedenken! Het boek leest zó fijn en je wordt zó meegenomen in het verhaal dat het boek véél te snel uit is en je eigenlijk nog véél meer te weten wilt komen over dit bijzondere gezin
– Ik heb het boek geleend en heb het zelf dus (nog) niet

AANRADER!
Dit moet met hoofdletters ja, het boek is écht een aanrader. Ook – of misschien wel juist! – voor mensen die niet in God geloven. Colton en zijn familie komen met verschillende bijzondere mensen in aanraking, die ook verdere aandacht verdienen. In het boek komt bijvoorbeeld het jonge meisje Akiane Kramarik voor, die prachtige schilderijen maakt, waaronder het onderstaande schilderij. Er zit een bijzonder verhaal aan dit schilderij en ik vind het dankzij het lezen van dit boek erg bijzonder om te zien. Ik ga verder niets verklappen natuurlijk, maar echt: lees dit boek!

201107_akiane_prince_of_peace

Het boek is onder andere te koop bij bol.com voor €12,95!

4 gedachtes over “Review: ‘de jongen die in de hemel was’